fredag 11 oktober 2013

Vetekaramell för Pysselstafetten

I år är jag med i Pysselstafetten. Där ingår en massa kreativa pysslare som visar pyssel för och med barn och bebis. Mitt pyssel är perfekt för de lite större barnen att göra tillsammans med en vuxen och sen kanske ge bort som julklapp till mormor eller farmor. Här ska du få pyssla en "Vetekaramell"!
En vetekaramell är helt enkelt en vetekudde i formen av en smällkaralmell:


Och så här gör du!

Klipp till en tygbit i det tyg "karamellen" ska vara. Jag gör min 30x74 men måtten kan ju självklart varieras. Vik sen tyget med rätan inåt till en tub och sy igen långsidan. Du har nu en tub. Pressa ner sömmen.


Pressa sen ner kanten på ändarna i först en gång och sen en gång till för att få ett snyggt avslut.



 Sy helt enkelt en söm runt ändarna. 


Nu är din karamell klar och det är bara att vända med rätan utåt och pressa lite. 


Nu är det dags för själva vetekudden. I mitt fall klipper jag till en tygbit på 27x52 cm av ett gammalt lakan. Jag viker sen och syr ihop långsidan samt en kortsida och sen viker jag den "påse" som blir ut och in. Jag fyller sen med ca 1200 g vete (som jag har köpt i en 25-kilossäck på Lantmännen) och syr igen änden. Ett par sömmar för att vara säker på att det håller.



Sen är det bara att stoppa i vetekudden i tuben och knyta ihop ändarna med valfritt snöre/band. Värm sen vetekudden i micron i ca 2 minuter. Jag tar ut vetekudden ur fodralet när jag värmer den. 
I morgon är det Maria syr och så vidare + Mitt hem är min borg som bjuder på pyssligheter. Kika gärna in hos dem då!
Ha det gott!
Kram
Ellinor

7 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Jättefin! Och ett lagom syprojekt för nybörjare. :-)

Tack för att du är med i Pysselstafetten!

Trevlig helg!

lopplisa sa...

Riktigt snygg!! Gillar tygvalet! Julanknytning med samtidig gångbarhet året om.

hennihenni sa...

Perfekt höstpyssel :)

maria syr och så vidare sa...

Ser härligt värmande ut! Fina bilder!

Hannis sa...

Så fin! Och skönt är det ju också=))

Här planeras att sy kuddfodral i helgen, planeras alltså.
Om det blir av vet man aldrig=))

Kram och fin helg/Hannis

Denice sa...

Jättefin :-) Jag gillar modellen när den blir sådär lång. Min ligger just nu i fönstret och agerar draghund :-)

Anonym sa...

Ser härlig och mysig ut. Fint tyg!
Ha en fin kväll!!
//Petra